5 tips om hur du bokar ett rullstolsanpassat hotell!
När du är ute och reser behöver du som regel boka någonstans att bo. Och om du använder rullstol så måste du kolla upp om stället kan tillgodose dina behov av tillgänglighet och är rullstolsanpassat.
Hur många gånger har jag inte bokat hotell i sista minuten och vid ankomst upptäckt att det inte finns någon hiss, att det är trappor i entrén eller att det inte finns något rullstolsappanpassat badrum på rummet. Som erfaren resenär, som varit i över 40 länder på fyra kontinenter, vet jag exakt hur man tampas med diverse hinder och kan ge tips om hur du kommer runt dem.
1. Läs på
Det finns mängder av webbplatser som du kan jämföra olika hotell på. Som konsumenter har vi nu inte bara en massa saker att välja på utan kan även filtrera våra sökningar om man, som i vårt fall, letar efter ett hotellrum som är rullstolsanpassat! Mitt främsta tips är alltså att göra lite efterforskningar om det ställe du ska till. Hitta det bästa hotellet och tänk alltid på tillgängligheten. Nuförtiden kan vi i förväg se vad som är tillgängligt och inte och kan därmed fatta ett välgrundat beslut.
2. Ring i förväg
När du bokat hotell, packat och är redo att åka är det en bra idé att ringa till hotellet för att försäkra dig om att du verkligen fått ett rullstolsanpassat hotellrum. Hotellen har inget emot att du frågar utan är snarare tacksamma för att du påminner dem!
3. Kolla både 2, 3 och 4 gånger
Det här tipset är en naturlig följd på föregående tips. Om du känner dig osäker eller lite nervös inför ankomst ska du inte tveka att dubbelkolla att allting är i ordning. Kanske var det ett tag sedan du var i kontakt med hotellet? Kanske har det kommit ny personal? Kanske har de av misstag gett det sista rullstolsanpassade rummet till någon annan?! Även om ovan är högst osannolikt så är du fullt fri att kontrollera både två, tre och fyra gånger.
4. Var medveten om dina rättigheter
Om du anländer till hotellet och upptäcker att du fått ett rum som inte är rullstolsanpassat ska du vara medveten om dina rättigheter! Börja med att framföra dina klagomål till personalen. Detta gäller i synnerhet om rummet verkligen är tänkt att vara rullstolsanpassat men verkligen inte tillgodoser dina behov. Kanske har hotellet inte samma uppfattning om ett rullstolsanpassat rum som resten av världen? Då är det bra att veta att det finns folk där ute som kan backa upp dig. Om du har bokat via en förmedling av något slag ska du omgående meddela dem om problemet. Förhoppningsvis blir du förflyttad och får några förmåner på köpet!
En gång hade jag bokat ett rum i Köpenhamn utan att informeras om att det inte fanns någon hiss till andra våningen. Lyckligtvis kunde man flytta mig till ett annat boende med högre standard och det till samma pris som mitt ursprungliga val.
5. Tveka inte att fråga!
Om du behöver något extra, eller om rummet inte lever upp till dina förväntningar, ska du inte tveka att fråga. Du kanske behöver extra täcken eller kuddar för att hantera din smärta. I så fall ska du inte tveka att vända dig till personalen för att berätta hur de kan hjälpa dig.
Andra saker att tänka på när det gäller rullstolsanpassade hotell
För en funktionshindrad person är det förstås A och O att hotellrummet är tillgängligt för rullstol. Men det skadar inte att även kolla hur det ligger till med hotellets övriga faciliteter. Har poolen exempelvis någon lift? Är frukostområdet fritt från barriärer? Kan du komma ut genom dörren till terrassen med din rullstol? Om jämförelsesiterna inte kan ge dig den här informationen så är det en god idé att kontakta hotellen direkt för att hitta den bästa lösningen. Du kan också uppsöka olika forum på nätet för att få tips och råd från andra med funktionshinder.
För fler artiklar om resor som t.ex. 8 tips för en lättare flygresa med rullstol – se bloggen Passionate People!
Texten är översatt från engelska. Skrivet av: Anthony Tipling-Bower